Pierre-Trix-Amerika.reismee.nl

Verblijf in Natchez en Vicksburg

Natchez is een bijzondere stad omdat het tijdens de Burgeroorlog onbeschadigd is gebleven. Het ligt hoog boven de Mississippi River waardoor de vijandelijke troepen geen vat konden krijgen op de stad.

Wij kwamen daar op maandagmiddag aan en kregen de indruk dat de mooie Antebellum huizen die het stadje rijk is de oorlog dan wel hadden "overleefd" maar dat dit niet opging voor de mensen! Geen sterveling te zien en geen winkel open. Zelfs de kroegen die wij tegenkwamen waren definitief of alleen deze dag, gesloten.

Zelfs de Natchez Steamboat was in geen velden of wegen te bekennen. Wat een saaie bedoeling.

Uiteindelijk toch nog een bar gevonden die open was en waar zelfs 1 klant aan de bar zat. Wij ons eveneens op een kruk geïnstalleerd en voorwaar, er was ook bediening! Een dame die wat moeilijk kon praten door de piercing in haar tong en omdat ze niet echt snugger was maar die wel een goed biertje voor Pierre kon tappen en voor mij een prima margarita heeft gemaakt.

Hebben een heerlijk hotel waar wij twee nachten zijn gebleven omdat in de omgeving van Natchez nog het nodige te bezichtigen is. 's Avonds lopend naar een restaurant gegaan en dat is spelen met je leven want trottoirs kennen ze hier niet dus dat is goed uitkijken.

De volgende dag rijden wij een deel van de Natchez Trace Hwy. Dit is van oorsprong het oude indianen- en pelsjagerspad tussen Natchez en Nashville (Tennessee) Langs de route zijn allemaal Historic Markers waar je uitleg krijgt over hetgeen hier is gebeurd. Een van deze Markers geeft de ligging van Emerald Mound aan. Dit is een 8-acre hoge ceremoniële heuvelgroep en werd gebruikt door de indianen van de Mississippi-familie die hier tussen 1300 en 1600 in deze omgeving woonden. De Trace is een prachtige weg en zo rustig dat je volop kunt genieten van de prachtige herfstkleuren van de bomen met de zon die er doorheen schijnt.

Zijn doorgereden tot Port Gibson, volgens de overleving een stadje waarvan Generaal Grant (noordelijke) tijdens de verovering ordonneerde aan zijn troepen dat hij het te mooi vond om te vernietigen. Als hij het nu kon zien zou hij alsnog deze order veranderen want, buiten een paar leuke huizen, is het echt niet veel meer.

Om Natchez recht te doen hebben wij een route gedaan langs de nog aanwezige Antebellum huizen en die zijn wel heel mooi en nog in goede staat. In een van deze huizen, Monmouth Plantation, hebben wij 's avonds gegeten in het "1818 Restaurant" en dat was geweldig. Wij waanden ons in de 19e eeuw en het eten was een combinatie van de Franse en de Creoolse keuken, zalig!

Zoals ik al eerder aangaf het warmt hier steeds meer op en intussen opgelopen tot 24-28 graden!

Onderweg op het vervolg van de Natchez Trace Hwy naar Jackson, de Capitol City van Louisiana, steekt een hele kudde herten de weg over! Waar is mijn camera? Te laat natuurlijk.

Helaas stond een deel van het State Capitol in de steigers maar desondanks was het indrukwekkend. Indrukwekkend zijn ook enkele andere oude gebouwen maar voor het overige is het een grote stad met mooie en minder mooie buurten. De buitenwijken bestaan voornamelijk uit, in onze ogen, krotwoningen.

Ten noordwesten van Jackson ligt nabij het stadje Flora the Petrifeid Forest (het versteende bos). Wij hebben daar een trail gedaan door dit bijzondere bos waar geheel versteende bomen liggen. Het is het enige versteende bos van de zuidoostelijke VS. Ooit, zo'n 36 tot 38 miljoen jaar geleden(!), waren dit enorme bomen die door de gigantische druk van de ijskap tijdens de ijstijd zijn geconserveerd, versteend en daarna door erosie (overstromingen, droogte en enorme stofwolken), uiteindelijk bloot zijn komen te liggen. Best wel raar om een boom aan te raken en te weten dat het 36 miljoen jaar oud is.

Zijn inmiddels in Vicksburg aangekomen en hebben het Vicksburg National Military Park bezocht. Dit park beslaat de halve stad en voert je via een bijna 26 km lange weg langs rijen kanonnen en plaquettes, zuilen en monumenten ter ere van de soldaten. Je rijdt langs en door het geheel gereconstrueerde slagveld met zijn geschutsbatterijen en versterkte loopgraven. Deze oorlog heeft heel veel impact gehad op het, toen nog, jonge Amerika en dat is tot op de dag van vandaag nog steeds het geval. In 1906 is een monument van verzoening op het slagveld geplaatst waarin de generaals van beide kanten die aan de slag om Vicksburg hebben deelgenomen, worden geëerd.

De stad Vicksburg heeft het zwaar te verduren gehad tijdens de 47 dagen van onafgebroken beschieting, honger en andere ontberingen en gooide op 4 juli 1863 de handdoek in de ring. De bewoners hadden hun huizen toen allang verlaten en in de hele stad was geen venster meer heel. Dat is ook de reden dat er nog maar een handvol plantagehuizen zijn. De hoofdstraat ziet er met de kerstversiering wel gezellig uit.

Vandaag, 26 november is het in de VS Thanksgiving Day dus alles is dicht op een enkele zaak na. Wij kunnen gelukkig nog terecht bij een leuk restaurant, The Cracker Barrel, voor ons turkey dinner!

Volgende blog horen jullie hoe dat was!

Jacques Everaerts

Smakelijk! Jullie hebben zeker genoten.

Eric

Leuke trip! Leuk het het diepe zuiden?, good food and music.
Veel plezier!!

Eric

Jenny

Wat een leuk restaurant is "1818". Je waant je in vroegere tijden. Zelfs daar in de buurt heb tegenstellingen: grote mooie landhuizen en krotwoningen. Jammer dat er diverse winkels gesloten
waren i.v.m. de feestdag. Kijk weer uit naar het volgende verhaal. Veel liefs.