Pierre-Trix-Amerika.reismee.nl

Davenport deel 1

Een week in Davenport en treffen het geweldig met het weer. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de avond zijn wij buiten. Anders dan nu bij jullie is het hier om 7.00 uur 's ochtends al licht en schijnt de zon. Tegen 18.00 uur gaat de zon onder maar qua temperatuur blijft het heerlijk.

Dan wordt het ook tijd om een toertje te doen om de kerstverlichting te gaan bekijken.

Als je in winkels komt waar je kerstspullen kunt kopen kijk je je ogen uit. In Nederland staan de tuincentra vol met van alles en nog wat op kerstgebied maar wat je hier ziet slaat alles. Je wordt er hebberig van.

Gaan een beetje om de dag op pad en zijn inmiddels naar Fantasy of Flight geweest, een vliegtuigmuseum waar wij in voorgaande jaren ook zijn geweest maar dat nu veel kleinschaliger van opzet is geworden. Niet dat het zo blijft, in tegendeel zelfs, want er wordt een heel groot luchtvaart-themapark aangelegd waardoor het voor gezinnen met kinderen ook leuk en boeiend is om naar toe te gaan. Oh ja, natuurlijk wordt er dan ook meteen een groot resort neergezet want dan kun je vanuit je slaapkamer meteen het park inlopen! Hoewel, lopen!!! Daar zal ook wel een alternatief voor worden bedacht want dat is niet de grootste hobby van de Amerikanen.

Natuurlijk ook even naar de Florida Mall geweest, shoppen, shoppen, lopen, lopen! Het aantal winkels is giga en kom je bij Macy's, een Mall op zich, dan moet je laveren tussen de dozen met aanbiedingen van de afdeling cosmetica. Een luilekkerland voor alle dames natuurlijk en geweldig om te zien hoe ze allemaal zijn opgemaakt, net poppen en allemaal hetzelfde koppie. Je ziet dan ook veel reclame voor een super brede lach met super witte tanden ( een Chimpansee zou er jaloers op worden), hair shops (voor de extensions), nail shops (voor de kunstnagels), klinieken waar je alles kunt laten optrekken en wegzuigen, kortom, big business! Je hebt geen tijd meer voor andere dingen en zeker werken niet, als je dat parcours wil volgen. Een heerlijk land, maar vol met gekke maar vooral vriendelijke mensen waar je je hartstikke prettig voelt.

Uiteraard ook de golfstokken (mochten wij gebruiken van Tonny en Ron, dank daarvoor!) genomen en naar de Kissimmee golfbaan gereden dat gelegen is naast een vliegveldje waar diverse Wardbirds, waaronder de 2 American Texan T6 (Harvards) vliegtuigen uit WWII, gestationeerd zijn en waarin je als passagier samen met de piloot kunt vliegen. Wij hebben dat enkele jaren geleden gedaan en dat is fantastisch. Dat is meteen ook dé reden voor Pierre om naar deze golfbaan te gaan. Hij blij, ik blij!

We wilden in de avond naar Downtown Disney gaan, een park met o.a de vaste tent van Cirque Du Soleil, en "The House of Blues" en waar tevens heel veel winkeltjes en restaurants zijn. Hier kun je optimaal genieten van de kerstversiering en het is gewoon leuk om er doorheen te lopen, maar..... wij konden het niet (terug) vinden! Wel zagen wij borden naar Disney Springs maar Downtown Disney was van de aardbodem verdwenen. Snapten er niets van.

Wat wij dan ook hebben gemerkt is dat in de drie jaar dat wij hier niet zijn geweest er veel wegen bijgekomen zijn met de bijbehorende nieuwe afslagen en verbindingen. Daadoor door de vele nieuwe en in aanbouw zijnde resorts moeten wij onze "nieuwe" weg weer vinden.

Geen probleem want daar is het internet goed voor. Wat blijkt, op 27 september 2015(!) is Downtown Disney opgegaan in Disney Springs, een enorm gebied met nog vele andere attracties en de bijbehorende resorts. Wisten wij veel! Dit weekend gaan wij dat eens bekijken.

Afgelopen vrijdag zijn wij naar Epcot geweest, het park met als symbool The Sphere, de enorme witte bol die een beetje lijkt op een grote golfbal (de aarde). Als wij in Florida zijn dan gaan wij hier altijd naar toe want het is en blijft een prachtig en boeiend park, ook voor volwassenen. Wij starten altijd met een rit door Spaceship Earth (die grote bol) en worden dan meegenomen door de tijd en de innovaties die de mens heeft gerealiseerd vanaf de ijstijd tot het digitale tijdperk. Altijd weer boeiend.

Het wandelen door dit park is al genieten op zich. Overal is wat te zien of te doen. Van bands die optreden tot mooie parkjes waar je even kunt neerstrijken en de vele, vele prachtige attracties waar je in en uit kunt lopen. Via een bruggetje kom je vervolgens bij The World Showcase dat bestaat uit een gebied waar verschillende landen tot in de perfectie nagebouwd zijn en waar zij hun producten en cultuur uitgedragen. Het is prachtg gelegen rond een groot meer. Je maakt als het ware een wereldreis op enkele ha. grond. Geweldig om doorheen te lopen en de sfeer van die landen te proeven. Dan bedoel ik dat ook letterlijk want wij starten altijd met proeven bij het eerste land en dat is Mexico! Dus aan de margarita en nachos op het terras aan het meer en dat met de zon en 27 graden, ons hoor je niet klagen!

Zo volgen nog de landen Noorwegen, China, Duitsland, Italië, Marocco, Frankrijk, Groot-Brittannië en Canada. Nee, proeven doen wij niet bij al die landen maar goed drinken met deze warmte moet wel dus dat doen wij dan ook.

Midden tussen dit alles staat een prachtig gebouw en daarin wordt The American Adventure getoond. Van binnen is het gebouw indrukwekkend. Bekijk de foto's en je kunt zien dat in de prachtige hal, tijdens het wachten op de voorstelling, door een a cappella groep gekleed in Dickens kostuums en genaamd The Voices of Liberty, een repertoire gezongen wordt van, zoals ze dat hier noemen, holiday favorites. Geweldig mooi en een prachtige aanloop naar de rest van wat wij te zien krijgen als de grote deuren zich openen en wij in een enorm grote theaterzaal komen met een gigantisch podium waar wij, gedurende 30 minuten, door middel van film, muziek en audio-annimatronics het ontstaan en de toekomst van Amerika zien. Mark Twain en Benjamin Franklin (net echte mensen) becommentariëren dit alles. Sluitstuk is een indrukwekkend muziekstuk en na afloop wordt er dan ook door de Amerikanen spontaan geapplaudisseerd.

Buitenkomend is het donker en je weet dan niet wat je ziet. Alles is kleurrijk verlicht en de schittering van de lichtjes op het meer met in de verte de grote, ook verlichte, Sphere. Het is een sprookje waar je doorheen loopt.

De mensen weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen om maar happy kleppie uit te stralen. Van knipperende lichtsnoeren om hun nek, lichtgevende schoenen tot Mickey Mouse oren in alle kleuren en maten en dan het liefst ook nog lichtgevend, gaan aan je voorbij. Rolstoelen en hun inzittenden verlicht van onder tot boven. Wij zitten, kijken en genieten van dit alles. Wat een heerlijk gek land! We love it!

Aad en Von

Sommige dingen klinken herkenbaar. Maar het blijven vooral in deze kersttijd vreemde "vogels' die Amerikanen

Jacques Everaerts

Je schrijft je stukjes zo, dat ik het gevoel heb, dat ik erbij ben.
Nog veel fijne dagen gewenst!
Ook natuurlijk de groetjes aan Pierre.

Jenny

Wederom genoten van het verhaal. Jullie treffen het ook lekker met het weer. De foto's zijn prachtig. Geniet nog maar van de dagen, die jullie nog hebben. Groetjes en veel liefs.

Jo en Marjo

Wat een boeiende verhalen. Elke dag weer nieuwe verrassingen. Mooi dat jullie er zo kunnen genieten.
Groetjes Jo en Marjo.