Pierre-Trix-Amerika.reismee.nl

Florida noordwest en noordoost. Op naar Davenport

Sorry, dat er weer een paar dagen overheen zijn maar wij zijn inmiddels aangekomen bij "ons" huis in Davenport en dan heb je even de tijd nodig om te settelen dus vandaar en ik nu pas met deze, wellicht laatste blog over onze toer, kom.

Zal beginnen waar de vorige blog eindigde en dat was in Fort Walton Beach (Florida noord west)

Geen Staatsgrenzen die wij nog zullen oversteken en geen muziekroutes om te volgen dus deze blog staat in het teken van kustroutes en eilandbezoeken.

's Ochtends is aan de vochtigheid van de auto te merken dat wij in Florida zijn. Eigenlijk hoort dat niet eind november begin december maar het is hier in noord Florida ongewoon warm voor de tijd van het jaar. Lucky us!

Wat ook wel bijzonder is is dat je tussen het ene stadje en het andere stadje de tijdgrens overgaat van Central naar Eatern Standaard Time dus het is voor ons nu 1 uur later geworden en het verschil met Nederland is i.p.v 7 nu 6 uur vroeger geworden.

De Gulf Coast zoals ze dat hier noemen is een aaneenschakeling van parelwitte zandstranden afgewisseld met leuke stadjes met huizen in diverse pasteltinten. Doet bijna Caraïbisch aan. Hebben enkele eilanden voor de kust bezocht zoals St. Joseph Penninsula en St. George Island. De bruggen naar deze eilanden zijn heel lang en de eilanden zelf bestaan voor een groot deel uit nationale parken. Rustig genieten dus van alles om je heen. Pelikanen die laag over het water scheren, reigers, ibissen en waterhoenders, alles komt voorbij. Denk daarbij het witte zand, de zee en de heerlijke temperatuur en je waant je in het paradijs!

Uiteindelijk uitgekomen in Apalachicola een gezellig vissersplaatsje dat bekend staat als de grootste oester- en St. Jacobsschelpenleverancier van Florida. Zo uit zee op je bord, wij hebben dat mogen meemaken, heerlijk. En dat alles in een restaurant, zo gezellig en zo mooi verlicht, een onverwachte verrassing en dat voor zo'n klein stadje!

Op weg naar Carrabella, eveneens een vissersstadje, komen wij de eerste gele borden tegen met daarop de afbeelding van een beer! Meerdere borden gezien dus ze zullen er zeker zijn maar wij hebben ze, helaas, niet gezien. Carrabella Beach bezit veel garnalenkotters en veel boten voor pleziervissers.

Over de Ochiockonee Bay naar Wakulla Springs en het daar gelegen State Park waar zich de bron bevindt van de Wakulla River met een diepte van 70m en een uitstoot van 2 miljoen liter water per minuut. Het behoort tot een van de grootste zoetwaterbronnen ter wereld. Ook restanten van mammoets zijn hier aangetroffen dus een interessant gebied. De zoetwaterbronnen hebben we gezien maar de mammoets niet.

Na deze natuurshots weer de bewoonde wereld opgezocht en naar de hoofdstad van Florida, Tallahassee, gereden. Op wat 19e eeuwse gebouwen na niet echt bijzonder. Wel bijzonder is dat door dit gebied ooit de "Trail of Tears" liep. Dit is de trail die de uit Florida verdreven indianen hebben gevolgd op hun weg naar de noordelijker gelegen reservaten waarheen zij werden verplicht te gaan. Een grote tragedie in de geschiedenis van diverse indianenstammen en waarbij vele mensen hun leven hebben gelaten. De ceremoniële begraafplaatsen zijn nu Historic Markers! Komt ons heel bizar over.

Verschillende leuke plekken tegengekomen onderweg naar de andere kant van noord Florida en uiteindelijk in Jacksonville uitgekomen. Een stad waar wij alleen maar doorheen gereden zijn omdat het, buiten de skyline, niet echt veel te bieden heeft. Jacksonville Beach, gelegen aan de Atlantische oceaan, is daarentegen wel heel mooi en vooral de weg langs de kust is schitterend met wederom prachtige beach houses en mooie stranden. Wij rijden langs een weg die aan beide kanten beplant is met de meest uiteenlopende prachtige palmbomen en komen uit in Saint Augustine, de oudste stad van Amerika.

De omgeving van St.Augustine werd voor het eerst onderzocht in 1513 door de Spaanse ontdekkingsreiziger en gouverneur van Puerto Rico, Juan Ponce de Leon, die het gebied daarna claimde voor de Spaanse kroon. Voorafgaand aan de oprichting van St. Augustine in 1565, werden er verschillende eerdere pogingen gedaan om de Europese kolonisatie in wat nu Florida is voor elkaar te krijgen door zowel Spanje als Frankrijk, maar allen faalden. St. Augustine geldt als de oudste nog steeds bestaande Europese nederzetting in wat nu de Verenigde Staten is.Deze stad is een plaatje! De oude binnenstad is prachtig in stand gebleven en vooral tegen de avond als de (kerst)verlichting aan gaat is alles, van de vele gebouwen tot de toppen van de bomen (en dat zijn er nog al wat), met miljoenen lampjes verlicht. De foto's die wij gemaakt hebben geven nog onvoldoende weer hoe het er in het echt uitziet.

Wij hebben ons hotel met uitzicht op de baai en om de hoek het oude centrum dus kunnen heerlijk struinen door het stadje. Uiteraard de nodige live muziek gezien en gehoord maar juist als wij een leuk terras oplopen om hiernaar te luisteren, stopt de man. Ja, als je daar al de hele dag staat te spelen ben je wel toe aan een biertje en blijf je niet nog eens langer doorspelen voor een paar toeristen uit Nederland.

In een van de straatjes hebben wij buiten op het tropische terras van een leuk restaurant heerlijk gegeten bij een graad of 27! Ons hoor je niet klagen!

Wie dat wel doen zijn de plantagehouders van citrusvruchten want het moet kouder worden willen de vruchten het goed doen, zo niet, dan een slechte oogst. Zo zie ja maar weer er is altijd wel iemand ontevreden

Na St. Augustine afgezakt via Micanopy, genoemd naar een indiaanse Seminole chief die zich hier vestigde in 1821. Een leuk stadje gesitueerd rond een klein plein met prachtige oude eiken. Na New Orleans konden wij hier eindelijk weer eens een cappuccino drinken!

Doorgereden naar "ons" huis in Davenport en het is heerlijk om even niet uit de koffer te hoeven leven. Het huis is binnen prachtig geworden, een plaatje. Ron en Tonny complimenten!

In de 3 jaar dat wij niet in Florida zijn geweest zie je dat er overal veel wordt gebouwd en opgeknapt. Ook worden en zijn er overal nieuwe wegen aangelegd. Helaas is Florida niet maatgevend voor geheel Amerika want in de andere Staten die wij bezocht hebben zijn ze nog niet zo ver.

Florida blijft uiteindelijk toch een speciale Staat met de vele gepensioneerde Amerikanen die hier wonen en de vele Amerikaanse toeristen die hier komen voor een bezoek aan de pretparken en het heerlijke klimaat. Op kosten wordt dan even niet gelet. Het Spanje van Europa!

Wij gaan de komende weken nog genieten van al het heerlijks dat Florida ons te bieden heeft, de kerstversiering ophangen en als er weer wat te melden valt, een nieuwe blog schrijven. Tot dan, lieve groet ons,

Pierre & Trix

Anja en Rob

Op de valreep voor het slapen gaan jullie log gelezen. Wat een avontuur weer en ook heerlijk om dan weer neer te strijken op de voor ons maar in het bijzonder voor jullie bekende plek. Wij kennen nog het oude interieur wat overwegend rood was. Ben benieuwd naar dr foto's
Kerst heeft iets speciaals in de USA vooral de uitbundig versierde huizen maken het sprookjesachtig in het donker. Er worden gigantische bedragen voor uitgegeven.
Ze vieren er(zoals in de meeste landen) maar een Kerstdag.
Wat ik begrepen heb is dat H&C ook in dec in Florida zijn. Ze hebben een bruiloft waar de hele familie voor is overgekomen.
Wens jullie nog een fantastische weken en over het weer zullen we het maar niet hebben :-))) (jaloers)
Dikke kus voor jullie! Xx

Jacques en Anny Everaerts

Hallo Lieverds,
We hebben alweer genoten van jullie reisverslag. Bij ons staat de kerstboom ook klaar om opgetuigd te worden. Morgen een stukje flaai eten vanwege Iris haar verjaardag. Even de kinderen en kleinkindjes knuffelen. Het wordt morgen net als vandaag weer een top dag.

Marieken

Hallo daar. Net heerlijk met een kopje koffie jullie verhaal weer gelezen. Hier wéér regen en veel wind gehad. Goeie tijd uitgekozen dus om dààr te zijn!
Lieverds geniet lekker en tot horens weer. Dikke zoen X.

Marcel

Mooi! Wij hebben Sinterklaas uitgezwaaid en alles in de lichtjes gezet met veel groen, swingende kerstmannen en zingende kersthondjes. De radio op Sky Kerst dus van nu af aan.....juist Kerst!! Niet als bij jullie, maar toch. Geniet heerlijk!!
Tot nu weer prachtige verhalen.....Xxx

Aad en Yvon

Jongelui, vooral als de naam St Augustine valt en Davenport komen bij ons goede herinneringen op. Jullie bestellen toch wel een kalkoenpakket he, lekker melancholisch en mocht het niet lukken dit helemaal op te eten, neem gerust een restje mee voor ons. Nog heel veel fijne dagen daar. Want Kerst is ook echt kerst in Amerika en doe - jullie komen hem zeker tegen - Santa Claus de groeten van ons.

Jenny

Fijn om weer van jullie te horen. Met veel belangstelling het prachtige verhaal gelezen. En nu lekker genieten van de rust in "jullie" huis. Tot horens.

Tineke en Jan.

Geniet van het weer en de natuur. Sinterklaas is weer terug naar Spanje, hier is het grijs en vaak nat.
Liefs, T+J.

Jacques en Anny Everaerts

Wat een reis!
Mooi dat we jullie kunnen volgen.
Wij wensen jullie nog een hele fijne tijd in huis van Ronny en Tonny.
Groetjes

Pierre & Trix

Lieverds altijd heerlijk om jullie reacties te lezen en de bevestiging dat wij inderdaad op het juiste moment op de juiste plaats verblijven! De foto's behorende bij onze laatste blog volgen vandaag, sorry! Houden contact en op naar de Kerst! Xxxxxx

Twan en Helma

Benijdenswaardig, al jullie exotische belevenissen. Beeldend geschreven in de heldere, smeuïge stijl van Trix, zeer aangenaam om te lezen. Jullie reis lijkt ons één avontuur! Nog heel veel kijk-, luister en smaakgenot, Trix en Pierre. Hartelijks van Twan en Helma