Pierre-Trix-Amerika.reismee.nl

Thanksgiving in Vicksburg en via McComb naar Florida.

Op deze dag zijn nagenoeg alle parken, musea, winkels en restaurants gesloten. Maken dus een toer naar Epps en steken daarvoor de Mississippi River over en maken een uitstapje naar Louisiana. Rijden de Historic Hwy 80 en die brengt ons langs graan, rijst en soja velden. In Epps is een heel groot Indianen museum dat natuurlijk dicht was maar waar je zonder gebruik te maken van de auto best nog het nodige te zien hebt. Amerikanen tref je dan ook niet aan want die houden niet van lopen. Alles moet je kunnen bekijken vanuit de auto. Daarna terug naar Mississippi en ons hotel en de tv aangezet want op Thanksgiving is het een plezier om te kijken hoe de Amerikanen hier helemaal vol van zijn en iedereen wel een eigen recept heeft voor het bereiden van de traditionele Thanksgiving turkey!

Natuurlijk ook gekeken naar de Thanksgiving parade van Macy's in New York dat elk jaar gehouden wordt. Zoals alles in Amerika groots wordt aangepakt, dit is echt heel groots. Het is een soort van carnavalsoptocht maar dan 100 keer zo groot. Alles komt aan bod. Prachtig opgetuigde wagens met de meest fantastische sprookjes of andere themaonderwerpen met daarop een optreden van beroemde artiesten waaronder Mariah Carey met haar beroemde kerstnummer. Vertolkingen van alle op dit moment lopende musicals in New York en daar tussendoor optredens van bands uit alle 50 Staten van Amerika. Sluitstuk is de wagen met daarop Santa Claus want het Holiday Season is hier nu echt losgebarsten. Alles staat in het teken van kerstmis!

Ons Thanksgivingdinner bij de Cracker Barrel (een van de weinige restaurants dat open was) bestond uit plakken kalkoen (natuurlijk), daarop een plak gebakken bacon, crumbled bread, gravy, sperziebonen, cranberrysaus en erbij iets gemaakt van pumpkin. Ter afsluiting een pecannoten creamcake! Geen wijn, want dat schenken ze daar niet dus wij moesten het doen met Iced tea!

Gewoon leuk om mee te maken en naar de mensen om je heen te kijken. Het is natuurlijk veel te veel eten maar toch heel smaakvol maar dit moet je op zo'n dag meemaken. Minder leuk was het dat ze de airco bijna op het vriespunt hadden staan. Het was zo koud in de zaak dat sommige mensen hun jassen aanhielden. Helaas hadden wij die van ons niet mee dus dat was afzien. Om op te warmen moesten wij naar buiten want daar was het nog 23 graden.

Na Thanksgiving (altijd de laatste donderdag van november) volgt Black Friday maar die begint niet, zoals je zou verwachten, op vrijdag maar daar starten ze meteen mee na de Thanksgivingmaaltijd op donderdagavond. Hele rijen mensen met hun buik nog vol van de turkey staan dan voor de winkels om maar op tijd te zijn voor de koopjes. En die zijn er echt want dat heb ik zelf ervaren op vrijdagochtend.

Ik koop in Amerika altijd mijn parfum want dat scheelt heel veel maar in dit geval kreeg ik de 2e fles zelfs voor $19,00! Het scheelde mij $90,00! Dat zijn nog eens leuke verrassingen!

Verlaten nu de Mississippi River Delta en rijden via een prachtige weg en komen uit in Cristal Springs, een stadje van niks maar waar langs de kant van de weg een aanduiding stond voor het Robert Johnson museum. Nu zal deze naam velen niets zeggen maar voor de liefhebber, dit is de grondlegger van de Blues. Een jong gestorven blues-gitarist die geboren is rond 1911-1912 (een geboortewerd in die tijd, vooral voor de afro-Amerikanen, nog niet goed geregistreerd) en gestorven rond 1938. Hij is overleden aan een of andere duistere kwaal of vergiftiging. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij vrij veel muziek nagelaten en invloed gehad op de grote namen in de Bluesmuziek die wij heden ten dagen nog kennen, zoals B.B. King en uiteraard ook Eric Clapton!

Het museum is gevestigd in een gebouwtje aan de Main Street en was gelukkig open. Wij werden allervriendelijkst ontvangen door een mevrouw, bleek later een achternicht van Robert Johnson te zijn, die ons van alles vertelden over zijn leven en dood. Ook de muziekvrienden waarmee hij speelde en alle roddels die in haar familie de ronde deden over hun beroemde familielid. Dat hij gek was op vrouwen en dat dit mogelijk zijn vroege dood tot gevolg heeft gehad, is daar één van!

Te gek natuurlijk en een geweldige verrassing om zo onverwacht dit museum te treffen. Ook nog naar het een paar kilometer verder gelegen Hazelhurst gereden waarvan wordt gezegd dat hij daar is geboren. Vier stadjes, waaronder voornoemde stadjes, claimen dat hij in hun stad begraven ligt maar volgens mevrouw Johnson weet niemand het zeker. Ook de familie niet.

Vooral voor Pierre kon de dag na dit bezoek niet meer stuk.

Onze route toch maar weer vervolgt en langs de Pearl River afgezakt naar Monticello en Morgantown om vervolgens via een prachtige sluiproute uit te komen in McComb! Deze stad gaat er prat op dat Britney Spears hier geboren is en nog enkele andere beroemde mensen (welke die andere zouden moeten zijn is ons niet duidelijk geworden)

De receptioniste van ons hotel vroeg, heel vriendelijk, wat ons naar McComb bracht waarop Pierre antwoordde "wij hebben de verkeerde bus genomen"! Kon ze wel om lachten maar het geeft aan dat ze zelf niet zo van deze stad gecharmeerd is.

Geheel ten onrechte want het is een stad met prachtige brede lanen met aan weerskanten oude eiken waaraan schitterende huizen liggen op grote stukken grond. Een stad waar Britney trots op mag zijn (en die mevrouw van het hotel ook)

Om onze weg naar de kust van Mississippi te vervolgen moeten wij via Louisiana. Deze Staat heeft van die uitsteeksels waardoor je er niet omheen kunt. Uiteindelijk in Bay St. Louis aangekomen met zijn prachtige boulevard met de meest fantastische villa's met uitzicht op zee en het witte zand dat heerlijk zacht voelt aan je voeten. Hier woont Jan Modaal zeker niet.

Voor het eerst komen wij in de drukte terecht want het is een vakantieweekend voor de Amerikanen. Hotels zijn goed gevuld en dat geldt eveneens voor de restaurants etc.

Ons hotel ligt eveneens aan de boulevard met uitzicht op zee en hebben 's avonds heerlijk op een terras aan zee gegeten met zicht op de ondergaande zon. Wij boffen echt met het weer want de temperatuur gaat alleen maar omhoog en varieert nu tussen 28 en 30 graden. Ook hier voor deze tijd van het jaar een cadeautje.

Vandaag, het is zondag 29/11 zijn wij vanuit Biloxi (Mississippi) naar Bayou Batre (Alabama) gereden en hebben de Scenic Hwy gevolgd langs Coden naar Mobile met zijn vele lange bruggen over de baai om vervolgens zuidelijk af te zakken via de Old Hwy 98 naar Fairhope en Point Clear. Pittoreske dorpen aan de Mobile Bay en ook daar weer die prachtige huizen en vele, vele boten. Een visgebied bij uitstek en dat is een hobby van vele families zoals wij onderweg zien.

De weg komt uiteindelijk uit in Pensacola en daarmee in de Staat Florida, waar wij de rest van onze vakantie zullen doorbrengen.

Pensacola is sedert de 17e eeuw in verschillende handen geweest. Als eerste kwamen de Fransen, toen de Engelsen gevolgd door de Spanjaarden en uiteindelijk trad het toe tot de VS van Amerika.

De Franse invloed is groot geweest zoals te zien is aan de Historische binnenstad dat heel veel weg heeft van the French Quarter in New Orleans. Ziet er alleen beter onderhouden uit en bestaat uit winkeltjes i.p.v kroegen en bars.

Wij zijn ook nog even gaan kijken naar de USS Alabama een enorme kanonneerboot die tijdens de Vietnamoorlog is ingezet en nu, samen met heel veel ander oorlogstuig zoals vliegtuigen, helicopters en tanks, een soort monument is geworden om te bezichtigen. Wel indrukwekkend en moet je gezien hebben als je hier bent.

Vervolgen onze weg wederomover een grote brug over de baai en rijden dan kilometers over een landtong waar wij aan beide zijden van de weg alleen maar super wit zand zien en de zee. Lijkt wel of je door een sneeuwlandschap rijdt zo wit is het zand en zo rustig nu want de Amerikaanse toeristen zijn weer naar huis.

Zo eindigt onze zondag in Fort Walton Beach waar wij wederom aan het strand een hotel hebben en op ons balkon met zicht op zee een borrel nemen en kijkent naar de ondergaande zon met nog steeds dat heerlijke temperatuurtje, aan jullie denken en op jullie klinken!

Marieken

Wow. .. indrukwekkend weer. Heerlijk om te lezen. En wat genieten jullie! Èn dan die temperaturen..... top. Toch wel íetsje anders dan bij ons ha ha.
Groetjes weer X.

Jacques Everaerts

Weer een prachtig verhaal.
Op deze manier genieten we lekker met jullie mee.
Geniet verder en houd ons op de hoogte.
Gr. Jacques en Anny

Aad en Von

Wij zijn net thuis van een weekeind site-seeing, maar dan wat dichter bij huis. Kerstmarkten Bremen en Oldendorf. "Iets" ander weer dan bij jullie. Interessante omgeving waar jullie "ons" door heen geleiden. Blijven vreemde snoeshanen die Amerikanen, als ik die verhalen zo lees. Maar hartstikke leuk. Blijf ons en jullie zelf verbazen en we begrijpen, nu op naar Florida om uit te rusten!

Jenny

Wat een prachtig verhaal. Jullie treffen het wel met het weer. Hier is het erg slecht: regen, storm. Jullie maken wel van alles mee. Het is echt een avontuur. Op naar Florida en het volgende verhaal. Groetjes.