Pierre-Trix-Amerika.reismee.nl

Davenport 2

Dit zal onze laatste blog worden voor ons vertrek! Ja, aan alles komt een einde al hebben wij nog een week te gaan maar de kerstdagen staan er aan te komen en kort daarna ons vertrek ..... Houden wij nog wat over om te vertellen in Nederland.

De afgelopen dagen hebben wij een dagtocht gemaakt naar de golf van Mexico want wilden naar het Fort De Soto Nat.Park en dat is, als landtong, gelegen tussen de golf van Mexico en Tampa Bay. Hebben vanaf huis een route genomen binnendoor want wilden niet via de snelweg. Je komt dan door gebieden vol met sinaasappel-, citroenen-, ananas-, aardbeien-, tomaten-, aardappel- en wat al niet meer plantages! Veel van deze producten worden ook aan de weg te koop aangeboden.

Rijden ook nog door een gebied met enorme zandbergen, sommigen inmiddels begroeid met gras, waarvan wij niet konden plaatsen wat dat was. Hadden wel het idee dat het mijnen moesten zijn maar wat daar dan gedolven zou worden was voor ons een raadsel (thuis op internet gekeken en bleken fosfaatmijnen te zijn). Fosfaten worden o.a.gebruikt als toevoeging in kunstmest en veevoer. Zie je maar weer, zo leer je nog eens wat!

Gedurende onze tussendoorroute zijn wij nagenoeg de enige auto op de weg, heerlijk rustig dus alle tijd, ook voor Pierre, om te kijken naar de prachtige natuur en de verschillende soorten (roof)vogels.

De weg gaat langs en tussen de meest mooie meren door en word je af en toe opgeschrikt door laag overvliegende pelikanen. Die beesten zijn hartstikke groot als ze net over je auto scheren!

Ook kraanvogels, ibissen en andere gevleugelde vrienden scheren in grote groepen aan ons voorbij.

Wij nemen de Sunshine Skyway Bridge over Tampa Bay en komen dan in Sint Petersburg, een stad gelegen aan Tampa Bay waar heel, heel veel wegen door en over elkaar heengaan. Hier hebben wij dan ook de afslag gemist naar Fort De Soto NP! Heel jammer want alleen maar via die bewuste afslag kun je er komen (daar kwamen wij later achter) Volgende keer dan maar.

Wat wij wel hebben gedaan is naar South Passadena rijden en daar de mooie brug genomen over Boca Ciega Bay naar de landtong voor de kust. Je hebt dan de Golf van Mexico aan de ene kant van de weg en de Bay aan de andere kant. De hele weg zuidelijk tot aan de punt gereden.

Dit gebied staat in het teken van vissers en strand. Het stikt er van de resorts in alle soorten en maten en aangezien het prachtig zonnig en warm weer is, gezellige drukte op het strand en daar hebben wij ook even van genoten. Zand, zon, zee en een drankje dat blijft toch een perfecte combinatie.

Onderweg naar huis zien wij in de verte een prachtige regenboog en een hele donkere lucht.

Geen onweer gehad maar wel een paar druppels regen en dat bij een temperatuur van 29 graden!

Zijn ook nog een middag en avond naar de Hollywood Studio's geweest, een beleving voor jong en oud. Hebben een show gezien rond de tekenfilm "Frozen". Een enorme zaal, afgeladen met ouders met kinderen waar wij hebben genoten van een live-optreden gecombineerd met beeldfragmenten uit de film. De kinderen in de zaal zongen uit volle borst mee met de liedjes uit de film. Aandoenlijk om te zien hoe een knulletje op de rij voor ons alle liedjes luid meezong en de bewegingen maakte die hoorde bij de film. Hij ging er helemaal in op, prachtig!

Een 25 minuten durende 3-D film van de Muppets gezien, gewoon hartstikke leuk. Maar een van de mooiste shows die wij gezien hebben was Fantasmic! Het is echt magic als je dat ziet. Je moet je voorstellen, je zit in een enorm openlucht-theater in carrévorm met nog 7000 mensen, het is buiten donker, je hebt zicht op een nagebouwde hoge berg met een groot stuk water tussen publiek en de berg. Het licht gaat uit en de spot aan en dan begint, onder begeleiding van Mickey Mouse, een spectaculaire show die zijn weerga niet kent.

Vanuit het water spuiten enorm hoge fonteinen omhoog en op de spray nevel van dat water worden allerlei (bewegende) filmbeelden geprojecteerd, bijna holografisch. Er wordt een show opgevoerd van 30 minuten waarin alle slechte en goede stripfiguren een rol hebben.

Daar tussendoor komen op mooi verlichte bootjes en op de berg zelf de nodige "levende" stripfiguren aan je voorbij en dat alles begeleid met waterprojecties, lichtshows en muziek. Overdonderend vonden wij het.

Na uren verblijf in het park, je hebt het dan ook wel een beetje gehad, zou je graag naar de uitgang willen maar dan kom je bij The Streets of America en wat je dan ziet, dat slaat alles! Platvoeten en vermoeidheid zijn vergeten want de straat die overdag een straat is met verschillende soorten Amerikaanse gebouwen en huizen is in de avond een sprookje van licht! Alles maar dan ook alles knippert, flikkert, beweegt en geeft licht in alle kleurtinten. Denk daarbij ook nog een sneeuwbui en het circus is compleet. Volwassenen worden weer kind en de kinderen staan met hun mond open om zich heen te kijken. Met onze Hollandse nuchterheid staan wij daar dan tussen en genieten op onze manier.

In de drie jaar dat wij niet in Florida zijn geweest is er veel veranderd en niet alleen het aantal mensen dat de parken en de restaurants bezoeken maar ook het aantal resorts dat gebouwd is en de wegen die zijn aangelegd of worden aangelegd. Wij zijn af en toe zelfs de weg kwijt terwijl wij hier alles redelijk goed wisten te vinden! Zelfs onze Tom-tom raakt er van in de war!

Uiteraard een bezoek gebracht aan Cape Canaveral, Kennedy Space Center. Ook hier is alles anders van opzet dan wij dat de laatste keer hebben gezien. Het is een park geworden waar je prachtige 3-D films kunt beleven. Ik noem het bewust beleven omdat je het gevoel hebt zelf de astronaut te zijn, vooral tijdens de (virtuele) reizen naar Mars en die door de ruimte. Wandelen op de maan alsof je er echt bent en beelden zien die door de Hubble zijn gemaakt van ons melkwegstelsel die ons begrip bijna te boven gaan. Ze zoeken op dit moment toekomstige astronauten voor een reis naar Mars (Orion project), dus wie zich geroepen voelt kan contact opnemen met het KSC! Duurt nog wel 30 jaar voordat je echt vertrekt en zonder terugkeergarantie maar een kniesoor die daar op let! (Smart phones en tablets bestonden 30 jaar geleden ook nog niet).

Het weer is ons de tijd dat wij in Amerika zijn wel heel gunstig gezind geweest en blijft dat ook tot ons vertrek. Vooral hier in Davenport is het echt heel warm met een hoge luchtvochtigheid. Rond de 28-31 graden dus tot laat in de avond zitten wij buiten bij de pool.

In Holland nog steeds wat wisselvallig met te hoge temperaturen voor de tijd van het jaar dus zal geen witte kerst worden.

Voor de sneeuw gaan wij naar Celebration dus dat zal er nog wel even van komen. Kerstavond hebben wij een tafel gereserveerd bij een leuk restaurant.

Maandagavond vliegen wij, via Frankfurt, terug naar Schiphol en hopen daar dinsdagmiddag aan te komen. Ook weer heerlijk om naar huis te gaan!

Wij wensen jullie hele gezellige kerstdagen, een fantastische jaarwisseling en een gezond 2016!

Nou, luitjes, dikke kus van ons en tot later,

Pierre & Trix

Anja en Rob

Genoten van jullie reisverslag. Soms of we er zelf ook weer even waren. Wij hebben er ook zo van genoten. Jullie avonturen zijn heerlijk uitgebreid en verrukkelijk om te lezen. Je waant je doorlopend in een sprookje, ondanks dat je daar niet meer in geloofd. 29 graden is erg warm als de lucht vochtigheid ook nog eens hoog is maakt het je snel moe. Heerlijk dan de airco aan in de auto...
Jullie komen bijna thuis, ook weer lekker.
Wens jullie heel sfeervolle kerstdag(en) en goede reus terug! Dikke smak van ons!!:-)

Von en Aad

Jongelui het was ons een genoegen jullie reis op een afstand mee te beleven. Sommige zaken en sfeer kwamen ons bekend voor. Het blijft - voor ons - een bijzonder land waar het heerlijk vertoeven is.

Jacques

Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en natuurlijk ook een prachtig en gelukkig 2016.
Geniet van de laatste dagen en een veilige reis terug.
Gr. Anny en Jacques

Ruud Everaerts

Wauw, dat moet geweldig geweest zijn.
Fijne feestdagen en een gelukkig 2016!

Ruud

Jenny

Wederom genoten van jullie reisverslag en de prachtige foto's. Ik wens jullie prettige kerstdagen toe en een voorspoedig en gezond 2016. Geniet nog van de paar laatste dagen. Veel liefs en tot januari.

Jan en Tineke

Goede thuisreis, tot ziens op 6 januari.

Twan en Helma

Trix en Pierre, vonden helaas niet de tijd (pensionada, haha!) om iedere keer op jullie blog te kijken en te reageren. Maar dat halen we hierbij in. Wat hebben jullie veel bijzondere, spectaculaire gebeurtenissen meegemaakt! Hopelijk nu weer gezond thuis en een mooi oud op nieuw achter de rug. Alle goeds voor 2016. We mailen nog. Lieve groet van ons.